علت ترک خوردن ایزوگام

علت ترک خوردن ایزوگام

عملکرد اصلی ایزوگام بعنوان یک عایق رطوبتی با ترک خوردن آن دچار مشکل می‌شود. با اطلاع از علل ترک خوردن ایزوگام، می‌توان از آن جلوگیری کرد. در این مقاله به بررسی علت ترک خوردن ایزوگام می‌پردازیم.

سپس به معایب حاصل از ترک خوردگی ایزوگام و روش ترمیم آن می‌پردازیم تا موضوع علت ترک خوردن ایزوگام را کامل بررسی کرده باشیم.

 

علل ترک خوردن ایزوگام

ترک خوردن ایزوگام می‌تواند به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم رخ دهد. وجود هر یک از این شرایط یا ترکیب دو مورد و اتفاق افتادن آن می‌تواند ترک خوردن ایزوگام را تسریع کند. این موارد شامل:

  • تغییرات دما
  • نصب نادرست
  • آسیب‌های مکانیکی (اجسام نوک تیز یا سنگین)
  • عدم پایداری مواد سازنده
  • وجود آب و رطوبت بر روی ایزوگام
  • آسیب مواد شیمیایی

 

تغییرات دمایی و ترک خوردن ایزوگام

تغییرات دمایی شامل سرد و گرم شدن هوای در تماس با ایزوگام می‌شود. این تغییرات دمایی در صورتی که شدید یا ناگهانی باشد برای هر جسم سختی آسیب ایجاد می‌کند و در ایزوگام نیز چنین است. با تغییر دما در شبانه روز یا فصول سال، ایزوگام به سمت ترک خوردن پیش می‌رود.

 

نصب نادرست ایزوگام از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن آن

نصب ناصحیح و غیر اصولی شامل چین خوردگی، تراز نبودن زیر ایزوگام و خوب نچسبیدن آن است که در مرور زمان با حرکت روی آن یا عوامل دیگر، ایزوگام ترک می‌خورد. در قسمت‌های کنج و گوشه‌های پشت بام که ایزوگام از حالت افقی به عمودی تبدیل می‌شود، احتمال نصب نادرست وجود دارد.

توجه: انجام کار اجرای صحیح ایزوگام بصورت صفر تا صدی پروسه‌ای نیازمند دقت کافی و تجربه نصب‌های متعدد استاندارد است. ایزوگام سیوانی در نصب ایزوگام تخصص چندین ساله دارد و با نمونه کارهای موفق خود و ضمانت دوام ایزوگام، به بهترین مجموعه عایق کاری و ایزوگام کاری کشور تبدیل شده است.

 

آسیب‌های مکانیکی منجر به ترک خوردن ایزوگام

اگر قصد لیست کردن دلایل ترک خوردن ایزوگام را داشته باشیم، نام بردن از آسیب‌های فیزیکی که به جسم ایزوگام وارد می‌شود امری ضروری است. این آسیب‌ها از همان ابتدای حمل ایزوگام از درب کارخانه تا پس از نصب ممکن است رخ دهند.

حمل نادرست و غیر اصولی ایزوگام ممکن است آسیب‌هایی به هر رول ایزوگام وارد کند. فشار، کشش‌ها و سنگینی اجسامی که روی ایزوگام قرار می‌گیرند، پس از نصب ایزوگام می‌توانند آسیب‌های مکانیکی به جنس ایزوگام وارد کنند و سبب ترک خوردگی آن شوند.

مهم‌ترین آسیب مکانیکی که منجر به ترک خوردن عایق رطوبتی می‌شود نیز کشیده شدن اجسام نوک تیز و خراش دادن سطح آن است که بعنوان عاملی مخرب و مستقیم سبب ترک خوردن عایق می‌شود. نفوذ رطوبت به زیر آن پس از ایجاد خراش و بریدگی، مثالی از ترکیب دو عامل است که با اثر بر یکدیگر، خرابی ایزوگام را بیشتر می‌کنند.

 

کیفیت نداشتن مواد سازنده علت ترک خوردن ایزوگام

اگر ایزوگام از کیفیت خوبی برخوردار نباشد پس از گذشت چند سال دچار ترک خوردگی در قسمت‌هایی از خود می‌شود و برای جلوگیری از آن کاری نمی‌توان کرد.

انتخاب یک ایزوگام با کیفیت مانند ایزوگام شرق مشهد 6736، ایزوگام شما را از ترک خوردن مصون می‌دارد. هزینه‌ای که بابت خرید ایزوگام با کیفیت پرداخت می‌کنید، شما را از تعمیر ایزوگام در سال‌های بعد دور می‌کند.

 

آب و رطوبت مسبب ترک ایزوگام

اگر آب و رطوبت بر روی ایزوگام بماند، در زمانی نسبتاً کوتاه نسبت به عمر ایزوگام، دچار ترک خوردگی می‌شود. به همین دلیل شیب سطح باید به گونه‌ای باشد که آب و رطوبت بر روی آن نماند.

وجود املاح در آب نیز به تسریع خرابی ترک خوردن عایق رطوبتی به‌وسیله آب کمک می‌کند. به همین دلیل است که ناودان‌هایی در کنار بام خانه‌ها طراحی می‌شود تا آب پشت بام را به کمک شیب سطح آن از طریق لوله‌ای به مکانی بر روی سطح زمین منتقل کند.

 

مواد شیمیایی و ترک ایزوگام

مواد شیمیایی مانند مواد شوینده فرش‌ها و یا جوهرنمک، سبب خورده شدن ایزوگام می‌شوند و به دلیل نازک شدن آن و ضعیف شدن سطح ایزوگام دچار ترک می‌شود. بنابراین بهتر است از ریخته شدن چنین شوینده‌هایی بر روی ایزوگام ممانعت شود تا عمر آن افزایش یابد و نیاز به تعمیر پیدا نکند.

 

چه مشکلاتی در پی ترک ایزوگام بوجود می‌آید؟

خرابی ایزوگام بصورت ترک خوردن، آثار مخرب دیگری بر روی ساختمان یا سازه دارد که به شکل نفوذ رطوبت، کاهش عمر ساختمان، افزایش هزینه و رشد قارچ‌ها خودش را نشان می‌دهد.

تمامی این موارد جز خسارت‌های مالی هستند که ممکن است افراد را به سمت خرج هزینه‌های فراوان برای تعمیر ساختمان سوق دهند. علاوه بر مواردی که خسارت مالی دارند، عوامل غیر بهداشتی نیز دیده می‌شود.

 

جلوگیری از این مشکل

برای جلوگیری از مشکل ترک خوردن عایق رطوبتی بهتر است در حفظ و مراقبت از آن کوشا باشید. نصب صحیح و سپردن کار ایزوگام کاری به یک گروه نصاب حرفه‌ای، باعث می‌شود نصف راه را درست پیموده باشید و مراقبت‌های جزئی از ایزوگام پس از نصب آن سبب تکمیل نیمه دیگر بحث محافظت از ایزوگام می‌شود.

 

ترمیم ترک خوردگی ایزوگام

در نتیجه صحبت‌های بالا آمد که ایزوگام شاید به دلایلی که افراد در آن دستی نداشته باشند نیز دچار خرابی و ترک خوردن شود. در این صورت باید به ترمیم ایزوگام پرداخت و آن را با لکه گیری یا تعویض رول‌های ایزوگامی ترمیم کرد.

بسته به میزان ترک خوردگی ایزوگام، تعمیر آن نیز هزینه بیشتری دارد. گاه لازم است وسعتی بیشتر از آنچه دچار ترک خوردگی شده است را کنده و ترمیم کنند تا قسمت‌های اطراف نیز از گزند این موضوع حفظ شوند.

لازم به ذکر است بسیاری از خرابی‌های ایزوگام اعم از شکستگی آن، توسط افراد قابل ترمیم نیست و وجود نیروی متخصص در این امور ضروری می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *