قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

قیرگونی بهتر یا ایزوگام

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟ پرسشی که شاید در ذهن شما هم وجود داشته باشد و ایزوگام سیوانی در این مقاله پاسخ مناسبی به آن برای شما عزیزان آماده کرده است.

قیرگونی و ایزوگام، هر دو از روش‌های عایق کردن سطوح نسبت به رطوبت هستند. ماده اولیه هر دوی این روش‌ها قیر است؛ اما در عملکرد و قیمت و نحوه اجرای آن‌ها روی سطوح تفاوت‌هایی وجود دارد.

بهترین راه پاسخ به پرسش مطرح شده در بالا، بررسی و مقایسه قیرگونی و ایزوگام و بررسی هرکدام جداگانه برای یافتن برتری در آن هاست.

 

چطور بفهمیم قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

در این مقاله با بررسی موارد زیر به پاسخ این پرسش پی می‌بریم:

  • قیرگونی چیست؟
  • ایزوگام چیست؟
  • مزایای ایزوگام کدام اند؟
  • مزایای قیرگونی کدام اند؟
  • معایب قیرگونی چیست؟
  • معایب ایزوگام چیست؟
  • مقایسه بر اساس قیمت
  • نتیجه گیری و جواب

 

قیرگونی چیست؟

قیرگونی روش سنتی عایق کردن سطوح پشت بام، سرویس بهداشتی، حمام و دیگر مکان هاست. در این روش با استفاده از قیر و گونی سطح را عایق رطوبت می‌کنیم.

قیر مورد استفاده در این روش هرچه خالص باشد قیرگونی بهتر انجام می‌شود و از گونی‌های تمیز و صاف باید استفاده شود.

 

ایزوگام چیست؟

در پاسخ به پرسش ایزوگام چیست؛ باید گفت: ایزوگام نوعی عایق رطوبتی پیش ساخته می‌باشد که در رول‌های بزرگ ساخته می‌شود. برندهای مختلفی ایزوگام را می‌سازند و این محصول به صورت یک لایه، دولایه و سه لایه سفارشی ساخته می‌شود.

لایه زیرین ایزوگام همانند قیرگونی از قیر می‌باشد و لایه رویی الیاف و تیشو و گاه فویل آلومینیومی می‌باشد.

 

مزایای ایزوگام کدام اند؟

ایزوگام مزایای زیادی دارد که آن را امروزه در سراسر کشور به روش مورد علاقه افراد برای عایق کردن تبدیل کرده است.

در مقایسه قیرگونی بهتر است یا ایزوگام باید بگوییم ایزوگام کردن از روش راحتی برخوردار است و تنها به یک مشعل و پرایمر برای چسباندن ایزوگام نیاز دارد.

قیمت تمام شده‌ی ایزوگام کاری نیز به مراتب کمتر از قیرگونی است. مسائل مختلفی مانند تعداد لایه‌های رول، مساحت محل مورد نظر در قیمت آن دخیل است اما در نهایت، آنچه مقایسه می‌شود، قیمت تمام شده‌ی ارزان‌تر ایزوگام نسبت به قیرگونی است.

ایزوگام استاندارد و با کیفیت ماندگاری بالایی دارد و حتی 15 سال ممکن است کار کند.

در راستای پرسش قیرگونی بهتر است یا ایزوگام باید بگوییم مقاومت ایزوگام در برابر رطوبت بیش از قیرگونی می‌باشد. ضخامت ایزوگام بعد از پهن شدن کم است و ارتفاع کمتری را از سطح زمین بالا می‌آید.

این موضوع در مکان‌هایی که قصد افزایش ارتفاع وجود ندارد، مانند پشت بام، کارایی بیشتر ایزوگام مشخص می‌شود. ایزوگام به شکل‌های طرح دار، فویل دار وجود دارد که به زیبایی بیشتر آن کمک می‌کند. همچنین باید گفت ایزوگام کردن جاهایی مانند استخر، از قیرگونی بهتر است.

جهت انجام نصب ایزوگام می توانید به صفحه آن در همین سایت مراجعه فرمایید.

 

 مزایای قیرگونی کدام اند؟

عایق بندی مناسبی که قیرگونی دارد یکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. قیرگونی بصورت یکدست و یکپارچه روی کل محیط مورد نظر پخش می‌شود و رولی نیست.

در نتیجه کل محیط به شکل کاملی عایق می‌شود. قیرگونی در فضاهای کوچک مانند آشپزخانه و حمام مناسب‌تر از ایزوگام کردن آن است. ضخامت بالایی که قیر موجود در قیرگونی دارد نیز از مزیت‌های آن برای اجرای پروژه می‌باشد.

 

معایب قیرگونی چیست؟

در حال بررسی موضوع قیرگونی بهتر است یا ایزوگام هستیم و معایب قیرگونی یکی از مسائل روشن کننده پاسخ آن است.

نصب قیرگونی با حرارت دادن قیر و گرم کردن آن انجام می‌پذیرد؛ به همین دلیل می‌توان گفت قیرگونی خطراتی دارد که با رعایت اصول ایمنی انجام آن منعی ندارد. وزن بالای قیرگونی می‌تواند در بعضی از سازه‌ها که تحمل فشار کمتری دارند مشکل ساز شود.

پوسیده شدن قیرگونی در گذر زمان بیشتر از ایزوگام در همان بازه است. قیرگونی به دلیل استفاده مستقیم از قیر و ارتباط دو طرفه آن با هوا و سقف، در فصول گرم سال دچار جذب حرارت بالایی می‌شود و این گرما از سقف، به منازل منتقل می‌شود.

زیرسازی مناسب نیز نکته دیگر حائز اهمیت است که شاید بتوان گفت از عیوب ایزوگام کاری و قیرگونی باشد زیرا در بعضی سطوح این امر زمان زیادی خواهد برد و هزینه جانبی ایجاد می‌کند.

 

معایب ایزوگام چیست؟

اجرای ایزوگام در کنج‌ها و درزها سخت‌تر از قیرگونی است و دقت بیشتر و ظرافت افزون‌تری را می‌طلبد. ایزوگام را نمی‌توان در فصول سرد سال یا زمانی که احتمال بارش باران و برف وجود دارد انجام داد.

پارگی در اثر خراش و اشیای نوک تیز، بادکردن ایزوگام و خرابی‌های آن متعدد و بیشتر از قیرگونی هستند. قیرگونی بهتر است یا ایزوگام را می‌توان از خواندن معایب هرکدام از این دو روش با کمی دقت متوجه شد.

نصب ایزوگام نیز باید توسط افراد متخصص و با ابزار مشعل انجام شود پس اجرای آن توسط افراد عادی ممکن نیست.

 

قیمت کدام یک کمتر است؛ ایزوگام یا قیرگونی

وقتی از قیرگونی بهتر است یا ایزوگام صحبت می‌کنیم؛ صرفه اقتصادی نیز مهم می‌شود.

قیمت ایزوگام بر اساس تعداد لایه ها و شرکت تولید کننده آن تعیین می شود.

بطور خلاصه باید گفت، متراژ تأثیر زیادی در مشخص کردن قیمت دارد اما، ایزوگام هزینه خرید کمتر و نصب بیشتری دارد؛ از طرفی قیرگونی، هزینه خرید بیشتر و نصب کمتری دارد. در نهایت هزینه استفاده از ایزوگام به صرفه تر است.

برای اطلاع از قیمت قیرگونی می توانید به صفحه آن مراجعه نمایید.

 

نتیجه گیری قیرگونی بهتر است یا ایزوگام

آنچه نتیجه توضیحات بالاست نشان می‌دهد در پاسخ به قیرگونی بهتر است یا ایزوگام باید گفت ایزوگام بهتر است.

مراقب از هر دوی ایزوگام و قیرگونی، اجرای دقیق و با حوصله، جنس مناسب قیر و ایزوگام و توجه به شرایط آب و هوایی هنگام نصب، سبب می‌شود تا هر دو این روش‌های عایق کاری از عمر و عملکرد خوبی برخوردار شوند.

دلایل بصورت خلاصه شده در ادامه بیان شده است:

  • نصب ایزوگام زحمت کمتر و تولید نخاله کمتری دارد.
  • قیمت خرید و اجرای ایزوگام کمتر است.
  • ایزوگام مقاومت بیشتری در برابر حرارت خورشید دارد.
  • زیبایی بیشتری برای ایزوگام کاری وجود دارد.
  • قیرگونی روشی سنتی است که جایگزین امروزی آن ایزوگام کاری محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *