جلوگیری از سوراخ شدن ایزوگام

جلوگیری از سوراخ شدن ایزوگام

ایزوگام سطحی نرم و منعطف دارد و ممکن است به دلایلی سوراخ شود. جلوگیری از سوراخ شدن ایزوگام موضوع مهمی است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

سوراخ شدن ایزوگام هزینه بر است. جلوگیری از سوراخ شدن عایق رطوبتی بهترین کار برای محافظت از آن است. در واقع اگر ایزوگام سوراخ شود، بسته به ابعاد خرابی باید قسمت خراب شده‌ی ایزوگام را کنده و بار دیگر آن را ایزوگام کنید.

در صورتی هم که خرابی بصورت یک یا چند سوراخ کوچک باشد می‌توان به تعمیر آن پرداخت و نیازی به تعویض ایزوگام نیست. در کل، نگهداری از ایزوگام هزینه و حوصله کمتری نیاز دارد تا تعمیر و تعویض آن. روش‌هایی برای جلوگیری از سوراخ شدن ایزوگام وجود دارد که در ادامه آن را نیز کامل بررسی می‌کنیم.

 

چرا ایزوگام سوراخ می‌شود؟

ایزوگام بعنوان یک عایق رطوبتی پرطرفدار در ایران علاوه بر کارکرد فراوان ممکن است دچار خرابی‌هایی نیز شود که سوراخ شدن از جمله آن هاست.

سوراخ شدن ایزوگام ممکن است هر روزی اتفاق بیفتد و امری دور از انتظار نیست. ساختار الیافی و استفاده از انواع پلیمر و تیشو ها در ایزوگام آن را به عایق مناسبی در برابر نفوذ رطوبت تبدیل کرده است؛

اما همچنان از جهت مقاومت فیزیکی در برابر اجسام تیز یا خراش دهنده ضعیف است. انعطافی که ایزوگام دارد سبب می‌شود تا نتوان در آن از محافظ‌ های فیزیکی خیلی قوی استفاده کرد.

مهم‌ترین دلایل سوراخ شدن ایزوگام:

  • ریخته شدن مواد شیمیایی اسیدی یا بازی روی ایزوگام
  • سوراخ شدن بوسیله کشیده شدن اجسام سنگین
  • سوراخ شدن بدلیل خراش اجسام نوک تیز
  • آسیب سریع ایزوگام بدلیل اتمام تاریخ مصرف آن

 

دلایلی که ذکر کردیم علل اصلی سوراخ شدن ایزوگام هستند که گاه به شکل‌های مخلتفی رخ می‌دهند. برای مثال ریختن جوهر نمک روی ایزوگام باعث می‌شود تا این ماده خورنده، ایزوگام را سوراخ کرده و استفاده خود را از دست بدهد.

خرابی شدن به وسیله اجسام سنگین، مانند کشیده شدن منابع آب یا پایه وسایل سنگین روی ایزوگام گاه سبب سوراخ شدن عایق می‌شوند.

خراشی که از کف کفش‌ها، پایه کولر، پایه نردبان یا دیگر اجسام ایجاد می‌شود، منجر به سوراخ شدن ایزوگام می‌گردد.

تاریخ مصرف نیز موضوع مهمی است. گاه یک شرکت نامرغوب تولید ایزوگام، از ایزوگامی با متریال بی کیفیت یا تاریخ مصرف گذشته اقدام به ساخت ایزوگام می‌کند که عمر آن را بشدت کوتاه می‌کند.

 

جلوگیری از سوراخ شدن ایزوگام

برای جلوگیری از سوراخ شدن عایق رطوبتی باید در حفظ آن کوشا باشید و ایزوگامی با کیفیت و درجه یک خریداری کنید. هزینه ای که برای خرید ایزوگام با کیفیت می‌کنید، به شکل مستقیم در کیفیت و دوام آن موثر است. نکات ضروری جلوگیری از سوراخ شدن ایزوگام به شرح زیر است:

  1. از برخورد اجسام تیز، برنده یا سنگین با ایزوگام جلوگیری کنید. اگر میخ یا فلزی به ایزوگام فشار بیاورد امکان حفره دار شدن آن وجود دارد. همچنین آنطور که گفته شد پایه کولر، نردبان یا حتی افتادن اجسام سنگین با گوشه‌های تیز بر روی ایزوگام می‌تواند آن را سوراخ کند و نشتی ایجاد می‌شود.
  2. برای راه رفتن روی ایزوگام از کفش‌های ضخیم یا میخ دار استفاده نکنید. ایجاد حفره در عایق رطوبتی بوسیله میخ کفش یک عامل مرسوم و آسیب زا به ایزوگام می‌باشد.
  3. از ریخته شدن مواد اسیدی، بازی یا شیمیایی بر روی ایزوگام ممانعت کنید. ریخته شدن جوهر نمک روی ایزوگام اگر در همان لحظات اولیه و دقایق نخست پاک نشود، می‌تواند به خرابی و ایجاد حفره در ایزوگام منجر شود.
  4. حفره دار شدن ایزوگام را هرچه زودتر ترمیم کنید. ترمیم نکردن خرابی ایزوگام می‌تواند منجر به گسترش آن و درگیری سطح بیشتری از ایزوگام شود. همچنین اگر خرابی گسترش پیدا نکند، با نفوذ آب و رطوبت به قسمت خراب شده ایزوگام عملاً آن بخش غیرقابل استفاده می‌شود.
  5. در نگهداری از فویل آلومینیومی روی ایزوگام کوشا باشید. حذف شدن این لایه سبب تماس مستقیم لایه‌های زیرین با سطح می‌شود و احتمال آسیب دیدن آن را بالا می‌برد.
  6. تماس یا برخورد اجسام بسیار سرد یا داغ با ایزوگام می‌تواند منجر به سوراخ شدن آن شود پس باید از آن جلوگیری کرد. برای مثال اگر بر روی ایزوگام تکه ذغال داغ بیفتد، با سهل انگاری و متوجه آن نبودن ممکن است منجر به ایجاد حفره در ایزوگام شود.

 

ترمیم سوراخ شدن ایزوگام

ایجاد حفره در ایزوگام می‌تواند با ایزوگام مایع یا در صورت گسترده بودن ابعاد آن، با تعویض رول ایزوگام صورت بگیرد. بهرحال ترمیم ایزوگام امری تخصصی و نیازمند افراد کاربلد است.

ترمیم اشتباه یا ناقص خرابی ایزوگام می‌تواند دوباره کاری و مشکلات دیگر را برای افراد بوجود بیاورد. البته این را نیز باید خاطر نشان کرد که اگر ایجاد حفره در ایزوگام در حد یک نقطه کوچک باشد، ترمیم آن توسط افراد شخصی نیز قابل اجرا می شود که با تهیه نوع مورد نظر ایزوگام می توانند با دقت کافی آن را انجام دهند.

همچنین ممکن است با ترمیم حفره در ایزوگام در یک قسمت دوباره حفره ای بنا به شرایط پیش بیاید. مشاوره از افراد آگاه در این زمینه مانند مشاوران ایزوگام سیوانی، شما عزیزان را از زحمت ‌های دوباره باز می‌دارد.

 

صحبت پایانی

آنچه از نگهداری ایزوگام برای جلوگیری از از سوراخ شدن آن گفته شد، نکات ضروری بود که دائماً باید رعایت شوند.

دو نکته اصلی نیز در رابطه با جلوگیری از خراب شدن ایزوگام مد نظر است که اگر رعایت شوند، عمر مفید ایزوگام بدون نیاز به تعمیر کردن آن بسیار زیاد می‌شود. نصب اصولی ایزوگام باید توسط نصاب‌های حرفه ای و نیروی متخصص صورت بگیرد.

آنچه توسط گروه ایزوگام سیوانی انجام می‌شود، نصب کامل و دقیق ایزوگام بر روی سطوح است تا از خرابی بعلت نصب ناصحیح جلوگیری شود.

موضوع دیگر، استفاده از ایزوگام با کیفیت و درجه یک است که با دانستن قیمت ایزوگام می توانید بهترین کیفیت را پیدا کنید. ایزوگام‌های با کیفیت دارای انعطاف خوبی هستند اما از طرفی هم دیرتر دچار خرابی و سوراخ شدن می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *