ماندن آب روی ایزوگام

ماندن آب روی ایزوگام

ماندن آب روی ایزوگام، در دراز مدت سبب خرابی آن و نفوذ به لایه‌های زیر ایزوگام می‌شود. در صورتی که آب از هر منبعی روی ایزوگام جمع شود و شیب سطح به شکلی نباشد که آب از سمتی خارج شود،

تجمع آب راکد بر روی ایزوگام را خواهیم داشت که یکی از اصلی‌ترین دلایل پوسیدگی و خرابی ایزوگام می‌باشد. ماندن آب روی ایزوگام دلایل و نتایج مختلفی دارد که در ادامه قصد بررسی کامل آن را در ایزوگام سیوانی داریم.

 

مهم‌ترین روش‌های ماندن آب روی ایزوگام

از مهم‌ترین دلایل ماندن آب روی ایزوگام می‌توان به بارش برف و باران اشاره کرد. باران در شهرهای شمالی کشور به مراتب بیشتر و رطوبت در این نقاط حرف اول را می‌زند. ماندن آب روی ایزوگام یکی از علل خرابی ایزوگام است.

آب شدن برفی که بر پشت بام باریده است، دلیل دیگر تجمع آب بر روی ایزوگام می‌باشد. آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها بر روی پشت بام دمای پایینی دارد و با تابش خورشید در ساعات میانی روز، تغییر دما می‌دهد و اگر این تغییرات دمای مکرراً صورت گیرد، پوسیدگی و معیوب شدن ایزوگام محتمل‌تر است.

شستن فرش بر روی ایزوگام یکی دیگر از دلایل ماندن آب روی ایزوگام است و علاوه بر آن، تماس مواد شوینده قوی با سطح بیرونی ایزوگام، مقاومت آن را مورد لطمه قرار می‌دهد.

گاه پیش می‌آید در آبی که بر روی ایزوگام جمع شده، مواد خورنده قوی مانند جوهرنمک نیز موجود است که یکی از اصلی‌ترین دشمنان ایزوگام می‌باشد.

چکه کردن آب از کولر یا لوله‌ای که بر روی ایزوگام باز می‌شود، یکی دیگر از علل ماندن آب روی ایزوگام است.

 

علت ماندن آب روی ایزوگام

در مورد علت اصلی ماندن آب ‌روی ایزوگام، عایق بودن آن است که سبب چنین ویژگی شده. فیلم پلی اتیلن و پلی استر موجود در ایزوگام، به همراه لایه قیر آن، خاصیتی ضد آب گونه ساخته است و پس از اینکه آب روی آن جمع می‌شود به ایزوگام نفوذ نمی‌کند. نفوذ نکردن آب نیز همان دلیل تجمع آب روی ایزوگام است.

 

جلوگیری از تجمع آب روی ایزوگام

در روش‌های جلوگیری از تجمع آب روی ایزوگام چند عامل مهم وجود دارد. کیفیت بالای ایزوگام سبب می‌شود تا آب روی آن بماند و به لایه‌های زیرین نفوذ نکند. شیب سطح باید به گونه‌ای باشد که آب تجمع یافته پیش از آنکه بمدت زیادی در جای خود باقی بماند، به اطراف خالی شود. بدین ترتیب نصب ایزوگام به شیوه صحیح و زیرسازی مناسب باعث می شود تا آب بخاطر اختلاف سطح روی ایزوگام نماند.

لوله‌های خراب یا نشتی‌هایی که روی ایزوگام تجمع می‌کنند، باید تعمیر شده و قبل از آنکه سبب پوسیدگی ایزوگام شوند به شکل صحیح خود دربیایند.

استفاده از ایزوگام های مرغوبی مانند ایزوگام شرق مشهد باعث می شود تا قوام ایزوگام بیشتر حفظ شود.

 

تجمع آب روی ایزوگام چه معایبی دارد؟

درست است که ایزوگام نوعی عایق رطوبتی محسوب می‌شود و مانع از نفوذ آب به سطح زیرین است؛ اما پس از بررسی عوامل خرابی ایزوگام به وجود دائمی رطوبت در سطح آن یا آب بر روی ایزوگام پی می‌بریم.

علاوه بر مورد گفته شده، ماندن آب روی ایزوگام زمانی که همپوشانی ایزوگام‌ها بخوبی انجام نشده باشد سبب نفوذ هرچه راحت‌تر آب به لایه‌های زیرین و بادکردن ایزوگام می‌شود. ریخته شدن آبی که در آن نمک وجود دارد بر روی ایزوگام، در دراز مدت سبب خسارت به آن عایق می‌شود.

 

نتیجه گیری

تجمع آب روی ایزوگام در جهت تحلیل بافت آن و خرابی ایزوگام تاثیر می‌گذارد. جلوگیری از این پدیده بهترین روش برای پیشگیری از معایب آن است.

در صورت تجمع آب در دراز مدت بر روی ایزوگام یا تکرار آن بصورت مداوم، قسمت‌های در معرض آب نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند که می‌تواند بصورت لکه گیری یا ترمیم کامل با تعویض رول‌های ایزوگام صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *