مشاغل ساختمانی

مشاغل-ساختمانی

مشاغل ساختمانی

نیاز به مسکن از اولین نیاز های بشر بوده و هست، انسان نخستین غارها را سرپناه خود کرده بود، کم کم به خانه ساختن روی آورد، پس از آن ساختمان سازی نسل به نسل دچار تغییر و تحولات زیادی شد، تا جایی که امروزه جایگاه ویژه ای در زندگی و احتیاجات بشری دارد. در نتیجه احتیاج به مشاغل ساختمانی هم افزایش یافت، هر چند این شغل یکی از قدیمی ترین حرفه ها در زندگی بشری به حساب می آید. افرادی که با رعایت استاندارد های لازم یک ساختمان یا سازه می سازند، در حیطه مشاغل ساختمانی مشغول به فعالیت هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از مشاغل ساختمانی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

مدیر پروژه ساخت و ساز:

یکی از انواع مشاغل مهم ساختمانی ست که در روند ساختمان سازی بسیار ضروری می باشد. ساخت ساز انواع سازه های مختلف، نیاز به هماهنگی و مدیریت مناسب بین اعضای تیم نیاز دارد. مدیریت پروژه در ساخت و ساز از مدیریت سایر پروژه متفاوت است، مدیریت پروژه از زمان شروع به ساخت آغاز و تا اتمام کامل پروژه ادامه دارد. در حقیقت مدیریت پروژه به فعالیت هایی گفته می شود که به هدایت و هماهنگی منابع انسانی و مالی پروژه می پردازد تا یک پروژه را با به کار بردن روش های خاص، سود آور و کارآمد به اتمام برساند.

برای اینکه بتوانید در شغل مدیریت ساخت و ساز مشغول به کار شوید بایستی در یکی از رشته های مرتبط ساختمانی مثل عمران، معماری و… مدرک کارشناسی داشته و همچنین در پروژه های ساختمانی چندین سالی تجربه داشته باشید، یک مدیر ساخت و ساز باید بتواند بودجه بندی پروژه ها را به خوبی انجام دهد تا کار ساخت و ساز با مشکل مواجه نشود.

مهندس عمران در ساختمان سازی:

فردی که به عنوان مهندس عمران استخدام می شود بایستی در علم ریاضیات و مهارت فناوری اطلاعات توانایی بالایی داشته باشد، یک مهندس عمران در ساختن یا تعمیر یک پل، یک ساختمان و.. وظیفه طراحی و مدیریت اجرای پروژه را بر عهده دارد، همچنین باید دارای ذهن خلاقی باشد تا بتواند ایده ها و طرح های زیادی را ارائه دهد. در یک کلام نقش یک مهندس عمران در روند پروژه، طراحی برنامه ریزی و ساخت پروژه ساختمانی می باشد، یعنی ابتدا باید کل روند پروژه را طراحی کند سپس میزان کار و مسائل مربوطه را بررسی کند؛ از دیگر وظایفی که مهندس عمران دارد این است که پیشنهاد برای مناقصه ها را تهیه می کند، گزارش به مشتریان درباره روند اجرای پروژه، هدایت و نظارت بر روند پیشرفت هر مرحله.

اپراتور ماشین آلات مکانیکی:

اپراتور تجهیزات سنگین در ساختمان سازی بسیار ضروری و واجب می باشد، این تجهیزات سنگین به حدی واجب و ضروری هستند که کار ساخت و ساز بدون آنها امکان پذیر نیست، افرادی که در این زمینه مشغول به کار می شوند بایستی وسیله مورد نظر را داشته باشند، از طرفی مدتی آموزش دیده باشند تا به صورت استاندارد و اصولی این کار را انجام دهند.

 

شیشه بر ساختمان:

امروزه به ویژه با رواج یافتن ساختمان سازی و برج سازی در کلان شهر ها، فرصت خوبی برای صاحبان این مشاغل فراهم است، نصب شیشه های در و پنجره ساختمان، نصب شیشه های نمای خارجی برج های بلند مرتبه از وظایف شیشه بر های ساختمانی است، در واقع شغل شیشه بری در تمامی پروژه های ساختمانی کم یا زیاد نیاز است، و نقشی غیرقابل جایگزین در ساختمان سازی دارد.

 

 

کارگران ساختمان:

در واقع کسی که در ساختمان کار کرده و در ازای آن دستمزدی به صورت روزانه دریافت می کند، از حقوق اولیه کارگران ساختمانی این است که در محیطی امن و بهداشتی کار کنند، و این بر عهده کارفرماست که این امکان را فراهم کند، همچنین طبق قوانین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی لازم است کارگران ساختمان تحت پوشش قرار بگیرند.

تکنسین برق:

سیم کشی برق منازل، ادارات، ساختمان های تازه تاسیس و.. بر عهده تکنسین برق می باشد، سیم کشی برق در ساختمان ها، وسایل و تجهیزات ساخت و ساز و کارهایی از این قبیل، وظیفه اصلی تکنسین برق است و از جمله مشاغل ساختمانی درامد زا می باشد. تکنسین برق باید منظم و دقیق باشد و به جزییات کار توجه کند، و همچنین به دستورات و قوانین ساخت و ساز آگاه و از آنها پیروی کند، و همچنین لازم است از لباس ایمنی در حین کار استفاده کند. تکنسین برق باید از توانایی بدنی بالایی برخوردار باشد و بتواند در ارتفاع زیاد هم کار کند، تکنسین برق برای برق کاری کامل یک ساختمان ممکن است شیفت کاری فشرده داشته باشد.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به معرفی برخی از بهترین شغل های ساختمانی و همچنین شرایط کار و وظایف این مشاغل در جریان ساخت و ساز بپردازیم، امیدواریم برای شما مفید بوده باشد، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *